Zadání XXXI. ročníku
2. série
Zbytky
Termín odevzdání: 25. listopadu 2024 23:59
Čas strávený přípravou na Turnaj Koumovi s Ňoumou uběhnul až moc rychle. Zanedlouho do jejich školy přijela i delegace ze zbylých dvou zúčastněných. První školou byla tzv. Letoška, profláklá škola v menším městě Brkosně. Druhou školou, která nyní okupuje chodby Brkosovic, je nějaká škola ze zapadlého městečka Švrčkův Brod.
Úloha 1 – Modulo:
Nalezněte všechna $k $, pro která je rovnice \[\begin{align*} 4n^3 + 3n^2 - n \equiv 0 \mod k \end{align*}\] splněna pro všechna \(n \in \N\).
Řešení
Označme levou stranu rovnice jako \(L(n)\). Jelikož má být rovnice splněna pro všechna \(n\), musí také platit pro \(n=1\). Jednoduchým výpočtem zjišťujeme, že \(L(1) = 6\). Nyní tedy požadujeme \(6 \equiv 0 \mod k\). Jedinými vyhovujícími \(k\) tedy mohou být čísla \(1,2,3,6\).
Nyní jsou dva způsoby jak úlohu dokončit:
1: Podíváme se na levou stranu modulo 2 a 3. \(1|L(n)\) platí triviálně a dělitelnost 6 plyne z dělitelnosti 2 a 3.
Dělitelnost 2: Platí \(L(n) \equiv n^2-n \equiv (n-1)n \mod 2\). Tedy \(L(n)\) dá po dělení 2 stejný zbytek jako výraz \((n-1)n\), který je ale součinem dvou po sobě jdoucích čísel, tedy je vždy dělitelný 2. Pak také platí \(2|L(n)\).
Dělitelnost 3: Platí \(L(n) \equiv n^3-n \equiv (n-1)n(n+1) \mod 3\). Obdobný argument, jde o součin tří po sobě jdoucích čísel, tedy je dělitelný třemi. Pak také \(3|L(n)\).
Díky tomu zjišťujeme, že řešením úlohy jsou všechna z čísel \(k=1,2,3,6\).
2: Matematická indukce: pokud by číslo \(6\) bylo řešením našeho příkladu, byli by řešením i všichni jeho dělitelé, tedy bychom vyřešili všechny případy najednou. Dokažme tedy indukcí, že \(L(n) \equiv 0 \mod 6\).
Bázový krok: Pro \(n=1\) platí \(L(1) = 6 \equiv 0 \mod 6\).
Indukční krok: Nechť \(L(n) \equiv 0 \mod 6\), upravujme \[\begin{align*} L(n+1) = 4(n+1)^3 + 3(n+1)^2 - (n+1) = 4n^3 + 12n^2 + 12n +4 + 3n^2 + 6n + 3 - n - 1 = 4n^3 + 15n^2 + 17n + 6 \end{align*}\] Označme \(4n^3 + 15n^2 + 17n + 6 \equiv x \mod 6\). Využijeme indukční předpoklad a odečteme jej od obou stran rovnice: \[\begin{alignat}{2} (4n^3 + 15n^2 + 17n + 6) - (4n^3 + 3n^2 - n) & \equiv x - 0 \mod 6 \newline 18n^2 + 18n + 6 & \equiv x \mod 6 \end{alignat}\] Odtud je již jasně vidět, že číslo 6 dělí levou stranu, tedy \(x = 0\), což jsme chtěli dokázat.
Komentář
Úloha byla zřejmě těžší než bylo zamýšleno. Chválím všechny kteří odevzdali bezchybné řešení. Ostatním vzdávám hold. Nejčastějších chyby byly:
Úvahy, že \(k\) musí být kořenem polynomu na levé straně: kořen polynomu má smysl uvažovat jen při dosazování za \(n\). My ale řešíme dělitelnost výrazu neznámým \(k\).
Práce s \(k=V(n)\) (\(k\) nějak závisí na \(n\)): \(k\) má implicitně být pevné přirozené číslo. Tato úvaha se částečně nabízela, ale po konzultaci jsme se tato řešení rozhodli neuznávat. Na tom, že je výraz \(4n^3+3n^2-n\) dělitelný \(n\) pro libovolné \(n\) není nic objevného.
Po rozložení polynomu nemusí platit že \(k\) přímo dělí některý člen rozkladu. \(k\) totiž obecně nemusí být prvočíslo, pro něž platí odpovídající věta.
Občas někdo opomněl ukázat, že pro jiná \(k\) než \(1,2,3,6\) není zadání splněno.
Z každé školy byly vybráni dva kandidáti, šampioni, kteří se utkají v Turnaji s ostatními dvojicemi. Narozdíl od Brkosovic obě školy měly o Turnaj nebývalý zájem a nějaké řízení na šampiony proběhlo. Kouma s Ňoumou byli vybráni na základě metody „nic-lepšího-nemáme“. Šampiony ze školy Letoška se stala dvojice Kukáš Lycl a Klubko Desát, známí v matematickém světě pod jmény Kuky a Desy. Kuky se minulý rok stal světovým šampionem v SMO (spací matematické olympiádě), kde se mu ve snu povedl vyřešit jeden z problémů Tisíciletí. Desy zase proslul jako organizátor soutěže B-SH (vtip v názvu této soutěže tkví v podobnosti anglické nadávky b***sh** a bolestivých šifer, ze kterých se soutěž skládá). Velká část přípravy Koumy s Ňoumou sestávala ze zjišťování slabin jejich protivníků. Podle Ňoumových slov totiž, „jsou špatní, ale ostatní určitě taky“. Najít slabinu Kukyho a Desyho ale nebylo pro ně nikterak náročné.
Úloha 2 – Sexy patnáctka:
Určete poslední dvojčíslí čísla \(15^{15^{15}}\). Uveďte postup bez kalkulačky.
Řešení
Nejprve si uvědomíme, že poslední dvojčíslí sexy patnáctky je její zbytek po dělení číslem \(100\). Označíme toto číslo \(n\) a můžeme psát:
\(15^{15^{15}} \equiv n \pmod{100}\)
K dalšímu postupu využijeme Čínskou zbytkovou větu, která nám říká, že si náš problém můžeme rozdělit na následující dvě kongruence:
\(15^{15^{15}} \equiv n \pmod{4}\)
\(15^{15^{15}} \equiv n \pmod{25}\)
Jelikož \(4\) a \(25\) jsou čísla nesoudělná, můžeme podle výše zmíněné věty říci, že \(\exists! n < 4 \cdot 25\) takové, že splňuje obě kongruence. Tedy jestliže najdeme \(n\) splňující tyto podmínky, máme jistotu, že se jedná skutečně o poslední dvojčíslí sexy patnáctky.
Podívejme se na první kongruenci. Přímo z definice a vlastností kongruencí plyne:
\(15 \equiv -1 \pmod{4} \Rightarrow 15^{15^{15}} \equiv (-1)^{15^{15}} \equiv -1 \equiv 3 \pmod{4} \Rightarrow n \equiv 3 \pmod{4}\)
Poznamejme ještě, že jsme využili faktu, že \(15^{15} = 225\) je liché číslo. Dále upravme sexy patnáctku na vhodnější tvar.
\(15^{15^{15}} = 15^2 \cdot 15^{15^{15}-2} = 25 \cdot 9 \cdot 15^{15^{15}-2}\),
z čehož jednoznačně plyne \(25 | 15^{15^{15}} \Rightarrow 25 | n \Rightarrow n \equiv 0 \pmod{25}\).
Nyní již víme, že hledáme \(n < 100\) takové, že \(25 | n \land n \equiv 3 \pmod{4}\). Snadno zjistíme, že tyto podmínky splňuje číslo \(75\).
Poslední dvojčíslí sexy patnáctky je \(75\).
Komentář
Úloha měla spoustu moc pěkných a originálních řešení. Nejčastější přístup bylo buď použití Čínské zbytkové věty, nebo různé formy důkazu, že poslední dvojčíslí mocnin patnáctky (od druhé mocniny výše) je střídavě \(25\) a \(75\). Zatímco první přístup byl v drtivé většině správně, v druhém byl občas problém s nedostatečným odůvodněním. Uvedení prvních několika mocnin s tvrzením, že se tato vlastnost donekonečna opakuje jsem neuznával a strhával část bodů. Děkuji těm, kteří použili indukci či jiný formální důkaz :)
Druhou dvojicí protivníků jsou Rea s Láďou. Přípravu proti těmto dvěma notně podcenili, protože jejich původní myšlenkou bylo, že v soutěži je zničí prostý fakt toho, že jsou to jediné ženy a byly vybrány pravděpodobně proto, aby škola ze Švrčkova Brodu splňovala jisté normy. Nicméně tyto předsudky jim obě velice rychle vyvrátily, když dorazily do Brkosovic a byly nejen velice rychlé, ale také okouzlující a oproti klukům i se silným nadáním pro sociální události.(Pozn. autora - autor není nikterak zaujat, popisuje obě soutěžní dvojice absolutně objektivně). Slabinou dvojice Rey a Láďi se posléze ukázala podobnost. Příjezd matematických legend poukázal na další fakt, kterému Kouma s Ňoumou museli čelit. Zjistili totiž, že vůbec nejsou populárními postavami matematického světa. K nevíře. Mnozí ani nevěděli, že existují.
Úloha 3 – Neexistujé, a co když tu jéé:
Dokažte, že existuje nekonečně mnoho přirozených čísel, která nelze zapsat ve tvaru $n^{2a} + m^{2b} + 4^c $ , kde \(a,b,c,m,n\) jsou nezáporná celá čísla a \(c \neq 0\).
Řešení
Nejdůležitější myšlenkou řešení bylo podívat se na výraz $n^{2a} + m^{2b} + 4^c $ modulo čtyřmi. Máme
\[n^{2a} + m^{2b} + 4^c = (n^{a})^{2} + (m^{b})^{2} + 4^{c} \equiv (n^{a})^{2} + (m^{b})^{2} \,\, \text{mod} \,4.\]
Využili jsme toho, že \(c \ge 0\), a tak výraz \(4^{c}\) dává po dělení \(4\) zbytek \(0\).
Podívejme se, jaké zbytky mohou dát ostatní dva členy. Oba jsou druhými mocninami nějakého přirozeného čísla a ty nám mohou dát následující zbytky:
\[0^{2} = 0,\] \[1^{2} = 1,\] \[2^{2} = 4 \equiv 0,\] \[3^{2} = 9 \equiv 1.\]
Dostáváme tedy pouze 3 možnosti:
\[ (n^{a})^{2} \equiv (m^{b})^{2} \equiv 0 \,\, \text{mod}\, 4 \, \Rightarrow n^{2a} + m^{2b} + 4^c \equiv 0 \,\, \text{mod}\, 4,\] \[ (n^{a})^{2} \not\equiv (m^{b})^{2} \,\, \text{mod}\, 4 \, \Rightarrow n^{2a} + m^{2b} + 4^c \equiv 1 \,\, \text{mod}\, 4,\] \[ (n^{a})^{2} \equiv (m^{b})^{2} \equiv 1 \,\, \text{mod}\, 4 \, \Rightarrow n^{2a} + m^{2b} + 4^c \equiv 2 \,\, \text{mod}\, 4.\]
Ukázali jsme, že ani v jednom případě nemůže nastat $ n^{2a} + m^{2b} + 4^c$ \(\equiv 3\) mod \(4\). Tedy žádné číslo dávající zbytek \(3\) po dělení čtyřmi nemůžeme zapsat tímto způsobem. To jsou všechna čísla tvaru \(4k + 3\) pro nějaké nezáporné celé \(k\), kterých je nekonečně mnoho, proto je důkaz tímto hotov.
Poznámka: Úlohu lze řešit i v případě, že povolíme \(c=0\). Zkuste se na výraz analogicky podívat modulo osmi.
Komentář
Úloha byla poměrně triková – jakmile vás napadla správná myšlenka, už nebylo těžké dostat se k cíli. Proto také naprostá většina odevzdaných řešení získala plný počet bodů. Byla jsem shovívavá ke stručným řešením, protože důkaz opravdu šel sepsat na pár řádků; přesto platí, že když si nejste jistí, jestli je váš komentář dostatečný, vždy je lepší nějaké vysvětlení přidat. Potěšilo mě, kolik z vás se v řešení odkazovalo na studijní text k sérii, který vám pomohl s nápadem na postup řešení i se sepsáním myšlenek.
Už o nich byla napsána celá jedna série nějakého matematického semináře, přesto ale ani účastníci toho semináře často neví, kdo Kouma s Ňoumou jsou. A to dokonce zachránili svět (a Mezisvět, Kazisvět, Podsvět,… a Slovensko) před hrozbou dvou černokněžníků. (No nic, zpátky k věci, autorova deprese počká.) Turnaj přitáhnul pozornost médií a tím i široké veřejnosti. Říďa byl celý týden bez sebe štěstím, když si třásl rukou se známými osobnostmi, mezi kterými třeba Nunchuck Borris, jediná žijící osoba, která se dostala na konec desetinného rozvoje čísla pí. Nad jeho stolem v kanceláři teď visí fotografie s Oktoberinem Popelnajsem, kterého mladší studenti znali zejména jako autora slavné Popelnajs-Weiss nerovnice. Kouma s Ňoumou samozřejmě sledovali všechny rubriky, články a skeče ohledně Turnaje. Nejhorší však bylo, když sledovali zprávy na TV Supernova, den před prvním kolem a reportérka pojmenovala jejich soutěžní dvojici jako „Zbytky“.
Úloha 4 – Zase je tu teserakt:
Zbytek \(a \mod b\) nazvěme teseraktovým zbytkem modulo \(b\), pokud existuje nějaké přirozené číslo \(x\) takové, že \(a\equiv x^4 \mod b\). V závislosti na prvočíslu \(p\) určete počet teseraktových zbytků modulo \(p\).
Řešení
Rozdělíme si řešení na tři případy \(p=2\), \(p \equiv 1\) modulo 4 a \(p \equiv 3\) modulo 4.
Nejprve si uvědomíme, že teseraktový zbytek \(x\) je ve skutečnosti pouze též kvadratický zbytek. Akorát pro něj musí existovat nějaký kvadratický zbytek \(y\) tak, že \(x \equiv y^2\) modulo \(p\). Dále víme, že pro libovolné zbytky \(k\) a \(-k\) je jejich druhá mocnina stejný kvadratický zbytek. Z toho, že nenulových kvadratických zbytků modulo \(p\) je \(\tfrac{p-1}{2}\), tedy přesně půlka nenulových zbytků, plyne, že pro každý nenulový kvadratický zbytek existují pouze 2 zbytky \(k\) a \(-k\), jejichž druhou mocninou je tento zbytek. Pro nulu samozřejmě platí, že je teseraktovým zbytkem vždy.
\(p=2\): V tomto případě jsou teseraktovými zbytky 0 i 1.
\(p \equiv 3\) modulo \(p\): v tomto případě ze studijního textu víme, že pokud \(k\) je kvadratický zbytek, tak \(-k\) je kvadratický nezbytek. Tedy v každé dvojici \(k\) a \(-k\) bude právě jeden kvadratický zbytek. Tudíž pro každý nenulový kvadratický zbytek \(x\) existuje kvadratický zbytek \(k\) tak, že \(k^2 \equiv x\) modulo \(p\). Proto každý kvadratický zbytek je i teseraktovým zbytkem a v tomto případě dostaneme \(\frac{p+1}{2}\) teseraktových zbytků.
\(p \equiv 1\) modulo \(p\): v tomto případě víme, že pokud je \(k\) kvadratický zbytek, tak je i \(-k\) kvadratický zbytek. Tedy vždy dva kvadratické zbytky se pošlou na stejný teseraktový zbytek. Proto pouze půlka z nenulových kvadratických zbytků bude i teseraktovým zbytkem. Tedy po přičtení jedničky za nulový teseraktový zbytek dostaneme, že jich bude \(\tfrac{p+3}{4}\).
Komentář
Moc mě odevzdaná řešení potěšila, je vidět, že si se zbytky umíte poradit a většinou i velice hezky sepsat své řešení. Odpouštěla jsem občasné chyby v terminologii, protože se pro mnohé jedná o nové téma. Důležitější pro mě bylo, že si umíte rozmyslet, proč se budou pro různá prvočísla chovat teseraktové zbytky jinak.
„Taková nehoráznost,“ nadává Kouma a významně pochoduje ze strany na stranu. „To si jako myslí, že jsme úplně neschopní?“
„Já myslím, že je to dobrý,“ odvětí mu nezaujatě Ňouma.
„A jako proč?“
„Nemají od nás očekávání. Oni nás podceňují. My jsme se na ně připravili. Víme, jak obě dvojice rozložit. O nás to vědět nebudou! My máme totiž sílu přátelství!“
„Ty seš vážně hroznej blbec, víš to?“ rezignuje Kouma. „Běž se střelit prosimtě.“
Úloha A – Ilumináti chtějí Lukáše mrtvého:
Ňouma se má jít střelit. Stojí v bodu \(L\) na kružnici \(k\) a střílí. Pod jakými úhly od tečny \(t\) ke kružnici \(k\) v bodě \(L\) musí vystřelit, aby se kulka dvakrát odrazila a opět jej zasáhla? Kulka se v kružnici odráží jako světlo od tečny v daném bodě.
Řešení
Začněme pořádným obrázkem. Pokud se má kulka dvakrát odrazit a pak Ňoumu střelit, bude muset trajektorie kulky vytvořit trojúhelník vepsaný nebo degenerovaný trojúhelník, ze kterého bude jen úsečka (to by se ale odrazil jen jednou a Ňoumu by už trefil, což nesplňuje zadání. Počítejme tedy s tím, že dráha kulky opisuje trojúhelník.
Nechť tedy Ňouma vystřelí pod úhlem \(\alpha\) (prozatím berme jako ostrý, aby odpovídal nákresek), a odrazí se v bodě M a v bodě K. \(t_L\) bude tečna v bodě \(L\). Spojnice středu a tečny musí dávat pravý úhel (jinak by to nebyla tečna) a proto \(|\angle SLM| = 90^{\circ} - \alpha\). Pak ale i \(|\angle SML| = 90^{\circ} - \alpha\), protože MSL je rovnoramenný trojúhelník. Ze zákona odrazu pak i \(|\angle SMK| = 90^{\circ} - \alpha\). Protože je SMK rovnoramenný tak získáme stejnými úvahami, že \(|\angle MKS| = 90^{\circ} - \alpha\) a \(|\angle SKL| = 90^{\circ} - \alpha\) a pak z rovnoramennosti SKL ještě, že \(|\angle KLS| = 90^{\circ} - \alpha\). Všechny vnitřní úhly v trojúhelníku jsou nyní stejné a to \(180^{\circ}-2\alpha\). Zjevně tedy KLM musí být rovnostranný a \(\alpha = 60^{\circ}\).
Bereme-li, že dvě úsečky/přímky mohou svírat jen ostré úhly, pak \(\alpha = 60^{\circ}\) je skutečně jediné řešení. Pokud úhlem výstřelu od tečny myslíme třeba orientovaný úhel, musíme za řešení považovat i \(\alpha = 120^{\circ}\).
Komentář
Většina řešení byla správně, super práce! Je dobré při řešení takovýchto úloh se zamyslet, jestli by se nám nemohl stát nějaký extrémní, nebo degenerovaný případ, jako řešení, že by kulka neopsala trojúhelník, ale jen přímku. Zde jde toto řešení samozřejmě vyloučit, ale taková diskuse by měla být součástí řešení. Často totiž by situace mohla vypadat jinak pro jiný typ nákresku, jako například, kdybychom si úhel nakreslili tupý, namísto ostrého apod.
Nálada je pochmurná. Naštěstí se kolem dvanácté ozve lehoulinké zaklepání na jejich pokoj.
„Dále?“ podiví se Kouma s Ňoumou. Finťa elegantně proklouzne dovnitř do pokoje a pousměje se na chlapce.
„Teď fakt ne, Finťo, musíme makat, zítra máme první kolo,“ odbyde ji Ňouma.
„Však já vím, že máte první kolo. Já vám přišla pomoc,“ culí se Finťa.
(Nebojte, následující část je mládeži přístupná. Nebo alespoň trochu). Fintě se totiž nějakým neznámým způsobem (Koumu s Ňoumou se nenapadlo ji zeptat) povedlo zjistit, co má být první kolo soutěže. Tentokrát byl na ni i Kouma hodný. Celou noc pak s Finťou místo důkazů Gaussova vzorce (který si úplně zcestně mysleli, že by mohl být součástí prvního kola) hledali výherní strategii.
Úloha B – Cokoliv jen ne geometrie:
Mějme tabulku \(1 \times 7\). Na této tabulce hrají hru dva hráči. Jeden má červené kamínky a druhý modré. Hráči střídavě hrají tahy se svými kamínky podle následujících pravidel:
Na každém poli může být maximálně jeden kamínek.
Hráči se střídají po tazích, při každém tahu musí dojít k nějaké změně v tabulce.
Hráč může pohnout doprava svým již umístěným kamínkem v tabulce, jestliže při přesunu přeskočí alespoň jeden kamínek libovolné barvy a žádné prázdné pole.
V případě, že hráč nemůže či nechce udělat výše uvedený tah, musí umístit nový kámen své barvy na první neobsazené pole tabulky zleva .
Hráč prohrává, jestliže umístí kamínek na poslední pole v řadě (nejvíce vpravo).
Jako první hraje hráč s červenými kamínky. Určete, zda existuje výherní strategie pro některého z hráčů, formulujte ji a dokažte, že je výherní.
Řešení
Políčka si očíslujeme zleva do prava od 1 do 7. Hráč prohraje, pokud položí kámen na poslední (tedy sedmé) pole. Dokážeme, že jeden z hráčů může vždy hrát tak, aby donutil druhého hráče pokládat kameny na lichá políčka. Při prvním tahu první hráč (červený
) nutně položí kamínek na první pole a následně musí druhý hráč (modrý
) umístit kamínek na druhé pole. Zkusíme tedy dokázat výherní strategii pro modrého.
Políčka si spárujeme následujícím způsobem: 1. s 2., 3. se 4. a 5. s 6.
Indukcí dokážeme, že modrý může hrát vždy tak, aby po jeho tahu byla v každém z párů buď obě políčka prázdná, a nebo obě obsazená a to tak, že v levo v páru (na lichém poli) je červený kamínek a v pravo (na sudém poli) modrý kamínek. Jako indukční předpoklad zvolíme pozici po druhém tahu, protože první dva tahy nutně musí v každé hře vypadat stejně. (Oba hráči musí umístit nový kamínek na první volné pole, protože ve hře ještě nemají žádné jiné kameny, kterými by mohli hrát.) Začínáme tedy z pozice, kdy je požadavek splněn. První pár je obsazen a ostatní jsou prázdné.
Předpokládejme, že je před nějakým tahem požadavek splněn a dokážeme, že modrý může vždy na základě tahu červeného reagovat tak, aby požadavek platil i po jeho tahu. Červený má podle pravidel na výběr ze dvou možností:
Přidá nový kamínek do prvního volného páru. Kamínek umístí na první volné pole, tedy do prvního volného páru. Modrý chce doplnit pár. Po tahu červeného je první volné pole to druhé z páru, do kterého umístil kámen červený. Modrý může tedy taky umístit kámen do tohoto páru. (Do prvního volného páru přibydou dva kameny, červený kámen je víc vlevo a požadavek je stále splněn.)
Skočí kamínkem z obsazeného páru na levé pole prvního volného páru. Modrý pak reaguje tak, že kamínkem z páru, ze kterého skočil červený, taky skočí. Přeskočí tak všechny páry, které přeskočil červený a navíc i červený kamínek a octne se tak na pravém políčku stejného páru, jako červený. Podmínka tedy stále platí.
Dokázali jsme, že modrý zvládne přinutit červeného hrát tak, aby se červený pohyboval po lichých políčkách a modrý při tom zůstával na sudých. Nyní stačí dokázat, že je hra konečná.
Každý tah číselně ohodnotíme podle toho, na kterých políčkách jsou umístěny kameny. Pokud je kámen například na 3. a na 4. poli, řekneme, že hotnota po tomto tahu je 3 + 4, tedy 7. Hodnota tak může nabývat od 0 do 28. V každém tahu se nutně hodnota zřejmě zvýší, protože buď přidáváme kameny a nebo je posouváme do prava. Hra tedy nepotrvá více než 28 tahů, je tedy konečná.
Hra končí, když jeden z hráčů umístí kamínek na sedmé pole, což musí být červený hráč, protože modrý dokáže hrát tak, aby na liché pole nemusel kámen položit.
Dokázali jsme, že druhý hráč má vyhrávající strategii.
Komentář
V podstatě všichni odhalili, že vítěznou strategii má druhý hráč. Většině z vás se to podařilo i korektně dokázat. Objevovaly se především dva typy řešení. Buď jste (pomocí indukce) dokázali, že druhý hráč (modrý) může vždy hrát tak, že donutí prvního hráče (červeného) hrát pouze na lichá políčka. (Tím, že napodobuje tahy červeného.) Někteří ale zapomněli dokázat, že ve všech situacích lze takový tah provést. Druhým typem postupu bylo rozkreslení každého možného tahu červeného a reakci modrého. Možností nebylo tolik, takže se to dalo docela přehledně znázornit, což se spoustě i povedlo. Některá řešení ale byla nepřehledná a chyběly některé možné tahy červeného hráče.
První kolo dopadlo suverénně pro Koumu s Ňoumou. Rozhodčí žasli. Davy jásaly. Závislí změnili sázky. Diváci ohlodávali televizory. Téměř přes noc se Kouma s Ňoumou stali miláčky a favority turnaje. Spolužáci, mladí, staří, ženy, dívky, všichni chtěli autogram, fotku, podpis (nejen na skripta). Kouma si pozornost neužíval. Zato Ňouma? Velmi. Když si pak sedli společně na oběd obklopil je dav zuřivých fanoušků a Ňouma je bavil svými žoviálními vtípky a vyprávění o průběhu prvního kola. Z celého jeho projevu ale jaksi vypadlo Finťino jméno, a naopak zářilo ŇOUMA A KOUMA. Během toho navíc pomrkával na jednu mladou slečnu ze Švrčkova Brodu. Finťa si ale samozřejmě nemohla nechat ujít takovou velkou oslavu a celé představení viděla.
„Ty jsi takový omezený blbec. Omezenej, hloupej, mmmmm, blbec! Napadlo tě někdy, že se všechno netočí jenom kolem tebe? Že nejsi středobod celýho vesmíru?!“
Úloha C – Střed vesmíru:
Dokažte, že omezená neprázdná množina v rovině nemůže být středově souměrná podle dvou a více různých středů. Množina se nazývá omezená, jestliže existuje kružnice s konečným poloměrem taková, že celá množina je uvnitř této kružnice.
Řešení
Předpokládejme pro spor, že existují alespoň dva různé středy \(S_1\) a \(S_2\), podle kterých je množina \(M\) souměrná. Bez újmy na obecnosti je můžeme umístit do roviny jako body o souřadnicích \(S_1=[0,0],S_2=[1,0]\). Označme \(f_1\) středovou souměrnost podle \(S_1\) a \(f_2\) středovou souměrnost podle \(S_2\) Protože je \(M\) neprázdná, obsahuje nějaký bod \(X\), označme si jeho souřadnice \([x,y]\). Podívejme se, jak se chovají \(f_1\) a \(f_2\). Dosadíme-li bod \(X\) do \(f_1\), dostaneme bod \([-x,-y]\). Nyní druhé zobrazení. Vektor \(XS_2\) je vektor \((1-x,-y)\). Tedy obraz \(f_2(X)\) můžeme vyjádřit přičtením tohoto vektoru k bodu \([1,0]\) a dostaneme bod \(X_1=[-x+2,-y]\). Protože bod \(X\) patří do množiny \(M\), patří do ní i jeho obraz \(X_1\). Tento bod však musí mít obraz podle středu \(S_1\), který bude \([x-2,y]\). Označme \(f\) toto složení \(f_1\circ f_2\). V souřadnicích je tedy \(f([x,y])=[x-2,y].\) Pokud budeme opakovat \(k\)-krát za sebou zobrazení \(f\), dostaneme z bodu \([x,y]\) bod \([x-2k,y]\).
Množina \(M\) je omezená, proto musí existovat nějaká kružnice s celočíselným poloměrem a středem v \(X\), která obsahuje všechny body \(M\). Označme \(r\) poloměr kružnice s touto vlastností. Pokud budeme iterovat třeba \(r\) krát (stačí méně) zobrazení \(f\) na bod \(X\), dostaneme \(f^r([x,y])=[x-2r,y]=L\). Bod \(L\) má \(x\)-souřadnici \(x-2r\), což je megaspor s tím, že leží uvnitř kružnice se středem v \(X\) a poloměrem \(r\).
Tedy taková množina neexistuje.
Komentář
Spoousta z vás pouze ukázala, že s každým bodem množiny \(M\) existuje jiný bod této množiny, který je od nějakého středu vzdálenější. To je dobrý začátek, ale neznamená to skoro nic. Můžeme mít ostře rostoucí posloupnost, která je stejně ohraničená.
S těmito slovy se Finťa zvedne a hlasitě odkráčí z jídelny. Ňouma se po ní jen hloupě ohlédne. „Co má za problém?“
„Ty vážně nevíš?“ podiví se Kouma a rozhodne se za Finťou jít.
Ňouma se otočí zpátky ke svému obecenstvu. „Finťa si včera při kreslení náčrtku blokla záda,“ vymyslí si, aby zvědavé fanoušky ukonejšil a pokračuje v líčení zuřivého boje.
Úloha D – Při kreslení náčrtku jsem si blokla záda:
Mějme trojúhelník \(ABC\) a ke každé straně rovnostranný trojúhelník připsaný (\(AXB\), \(BYC\), \(CZA\)). Dokažte, že se úsečky \(AY, BZ, CX\) protínají v jednom bodě.
Řešení
Označme si průsečík \(AY\) a \(BZ\) jako \(P\) a průsečík \(AY\) a \(CX\) jako \(R\). Chceme tedy dokázat, že \(P=R\).
Všimněme si, že trojůhelníky \(ABY\) a \(XBC\) jsou shodné podle věty sus a stejně tak i \(YCA\) a \(BCZ\):
\(|AB|=|XB|;\) \(|\measuredangle ABY| = |\measuredangle XBC| = \beta + 60\)°; \(|BY|=|BC|\)
\(|YC|=|BC|;\) \(|\measuredangle ACY| = |\measuredangle BCZ| = \gamma + 60\)°; \(|AC|=|ZC|\)
Proto tedy \(|\measuredangle PCB| = |\measuredangle PYB| =>\) jsou to obvodové úhly nad \(PB=>\) body \(P,B,Y,C\) leží na jedné kružnici.
Stejně tak \(|\measuredangle RBC| = |\measuredangle RYC| =>\) body \(R,B,Y,C\) leží na jedné kružnici.
Kružnice je jednoznačně určena třemi body (v tomto případě \(B, Y, C\)) \(=>\) všech 5 bodů \(P, R, B, Y, C\) leží na jedné kružnici \(k\).
Úsečka má s kružnicí maximálně dva průsečíky. Pokud se zaměříme na průsečíky \(AY\) s \(k\): jeden průsečík je \(Y\) a druhý musí být \(P=R\), protože oba tyto body leží jak na úsečce \(AY\), tak i na kružnici \(k\).
Komentář
Většina z vás úlohu vyřešila správně! Jak někteří zmínili, jedná se o Fermatův bod v trojúhelníku.
Kouma se tedy vydá utěšit rozrušenou Finťu. Ňouma zůstane osamocen mezi svými obdivovateli. Kdo by tušil, že se tohle na tom turnaji stalo? Já ne. Oni ne. Ale dva černokněžníci smějící se z povzdálí si mnou ruce. Finťa splnila svou roli a prozradila chlapcům to, co jí řekli. Všechno jde podle jejich plánu.