Zadání XXXI. ročníku
5. série
Polynomy
Termín odevzdání: 7. dubna 2025 23:59
Když si Ňouma na svůj 2025 vision board přilepoval obrázek cestování, rozhodně neměl na mysli cestování do Havlíčkova Bodu. Jeho snem byl Paribik, písečné playas a bezedné margaritas. Měl to už celé naplánované, dokonce přesvědčil i Koumu, aby jel s ním, podívat se do země jeho oblíbeného filmu - Kirátů z Paribiku. Nebyl to sice nejoblíbenější film, tuto pozici každoročně obhajují Star Bars, na které jednou omylem zašel i Ňouma, protože si myslel, že půjde do Hvězdného baru, ale místo toho se ocitl na promítání Hvězdných mříží, kulturního trháku o vesmírných zlodějích. Ptáte-li se, jak se tedy cestuje do Havlíčkova Bodu, správná odpověď je podzemí. Ve světlých optimistických chvilkách naši hrdinové věřili, že podzemní cestování znamená metro. S tím by se smířili, nepreferovali by ho, ale realita byla, jak už to bývá, ještě horší. Jejich nástupním místem byl starý opuštěný důl „Důl nad zlato“.
Jejich průvodcem skrz toto zahádné místo se stal podivný mužík, který sám sebe nazývá Permutoníkem. Drobný mužík zavalité postavy („Musíte být zavalití, aby vás to v dole nezavalilo ha-ha“) je prováděl skrz komplexní kořenový systém podzemí.
Úloha 1 – Permutoník:
Permutoník rád permutuje koeficienty kvadratických polynomů. Jednou našel na nástěnce kvadratický polynom, jehož jeden z koeficientů byl \(1\) a všechny jeho koeficienty jsou po dvou různá přirozená čísla. Dokažte, že Permutoník zvládne permutovat koeficienty tak, aby výsledný polynom měl \(2\) různé reálné kořeny.
Řešení
Stačí nám ukázat, že jedna z permutací dá polynom, který má dva reálné kořeny. Vybereme si tu, kde vedoucí koeficient je \(1\) a koeficient u linárního členu je větší než absolutní člen. Máme tedy polynom \(1x^2+bx+c; b>c\).
To, že má dva reálné kořeny, je ekvivalentní tomu, že jeho diskriminant \(b^2-4c\) je kladný. To tedy musíme dokázat.
Jelikož \(b>c\) a protože jsou obě přirozená, platí \(b\ge c+1\). Odtud \(b^2-4c \ge (c+1)^2-4c = c^2 - 2c + 1 = (c-1)^2\). Ze zadání víme, že \(c\) je větší než \(1\), takže \((c-1)^2 >0\), a tedy i diskriminant \(b^2-4c\) je kladný.
Ukázali jsme, že existuje permutace koeficientů taková, že diskriminant bude kladný a Permutoníkův polynom bude mít dva reálné kořeny.
Komentář
Úloha nebyla složitá a většina si s ní poradila moc dobře. Nejčastěji jste postupovali jako ve vzorovém řešení nebo jste nerovnost dokázali rozdělením na více případů. Když upravujete rovnice a nerovnice, nemusíte psát moc slovních komentářů, ale je potřeba rozlišovat, co víte a co se snažíte dokázat. Často se stávalo, že se v řešeních objevily pouze rovnosti a nerovnosti s šipkami od jedné k druhé a musela jsem dešifrovat, co za úpravy provádíte. Dohromady ale moc dobrá práce!
Permutoník je jediným zaměstnancem celého Dolu nad zlato a zřejmě neviděl jinou lidskou duši už nějaký ten čas, rozhodl se tedy povykládat Koumovi s Ňoumou celý svůj životní příběh a k tomu i celou historii Dolu. I přes trefný název se v tomto dole zlato nikdy netěžilo. Tento důl se využíval za války jako primární zdroj prvku Jupiteria, na výrobu štěpného materiálu do atomových zbraní. Zjistilo se totiž, že na rozdíl od Urania, Neptunia nebo Plutonia je svou blízkostí k prvku Sluncium 1000x reaktivnější než předchozí zmíněné prvky. Ke štěstí druhé válčící strany však tuto atomovou zbraň nazvanou FlowRidd-o’-all-Man nikdy nepoužili.
„No a není Jupiterium silně radioaktivní?“ přeruší vyprávění Kouma.
Ňouma provokativně zahvízdá pár not populární písničky od Imaginary Dragons.
„To máš recht,“ odvětí mu Permutoník, „ale nemusíš se ničeho bát, sto roků tu žiju, sto roků jsem tu koupal Jupiterium, a jsem zdravej jako rybička!“ Usměje se a odhalí poslední dva zbývající zuby. „Ale to je hlavně tím, že mám tuhý kořínky!“
Úloha 2 – a jako Áďa:
Najděte všechny celočíselné kořeny polynomů \(4x^2+ax-a\), jestliže je i \(a\) celé číslo.
Řešení
Vzorové řešení bylo převzato od Jany Fisherové Hledáme kořen, tedy \(x\), pro které platí:
\[4x^2+ax-a=0\]
Předpokládejme, že \(x\neq 1\)
\[a=\frac{4x^2}{1-x}\]
Zlomek napravo musí být celé číslo, tudíž \(1-x\) musí dělit \(4x^2\). Víme, že \(x-1\) a \(x\) jsou neosudělná čísla, tudíž \(1-x\) dělí \(4\). To znamená, že \(x\) může být pouze: -3, -1, 0, 2, 3, 5. Pro tyto hodnoty najdeme \(a\), pro které jsou tyto čísla kořeny: 9, 2, 0, -16, -18, -25
Nyní stačí akorát prověřit, že 1 nemůže být kořen: \(4+a-a=4\neq 0\)
Tudíž kořeny jsou právě \(-3, -1, 0, 2, 3, 5\)
Komentář
Obávám se, že jsme neodhadli obtížnost úlohy. Ač existuje velice jednoduché řešení, je pro polynomiální úlohy poměrně netypické. Spousta zkušených řešitelů se nachytalo na to, že pro polynomy, kde vedoucí člen není 1, tak nemusí platit, že když je jeden kořen celočíselný, musí být i druhý. Někteří sice došli ke správnému výsledku, ale jen pár našlo to jednoduché řešení. Kde bohužel spousta z nich zapomělo ověřit, zda je 1 kořenem.
Cestování pod zemí si Kouma s Ňoumou vybrali zejména proto, že jejich poloha bude nesledovatelná pro kouzla Šim Šal Abíma a Járy Švrkošíka. Nebudou je tedy moci pronásledovat jejich profesoři a pokoušet se je zabít. Yaaaay! Kdyby však věděli, že celou cestu budou muset strávit v malém železném vozíčku, určeném primárně k přepravování radioaktivního Jupiteria, možná by raději čelili pletacím jehlicím profesorky Hrudkové.
„Já nevím, Ňoumo, proč ze všech lidí jsme to vždycky my dva?“
Úloha 3 – Reciproč?:
Máme normovaný záporně reciproký1 polynom šestého stupně. Víme, že má právě dva dvojnásobné kořeny a součet těchto kořenů je \(-4\). Určete tento polynom.
Záporně reciproký polynom je takový, pro který platí \(a_{n-k}=-a_k\) pro všechna \(k\in \{0,1,\dots,n\}\).↩︎
Řešení
Hledáme polynom šestého stupně: \(P(x) = a_6x^6+a_5x^5+a_4x^4+a_3x^3+a_2x^2+a_1x^1+a_0\). Takový polynom musí být záporně reciproký, tedy rovnou víme: \[\begin{aligned} a_6 &= -a_0 = 1 \\ a_5 &= -a_1 \\ a_4 &= -a_2 \\ a_3 &= -a_3 = 0\end{aligned}\] Protože polynom má být normovaný, rovnou víme, že \(a_6=1\) a \(a_0 = -1\), zároveň člen \(a_3=0\). To už víme spoustu věcí! Pojďme si to ale ještě přepsat do trochu víc uživatelsky příjemného tvaru, ať v tom něco vidíme: \(P(x) = x^6 + bx^5 + cx^4 - cx^2 - bx^1 + 1\). Zadá-li vám někdo polynom, můžete zkusit předpokládat, že takový člověk byl hodný a dal vám pěkné kořeny. Navíc u reciprokých polynomů, které jsou krásně symetrické je běžná praxe vyzkoušet, jestli nemá kořeny \(\pm 1\). Existují na to pravidla, podle toho jestli je záporně, nebo kladně reciproký, není ale potřeba si to pamatovat, prostě to vyzkoušejte. \[\begin{aligned} P(1) &= 1^6 + b1^5 + c1^4 - c1^2 - b1^1 + 1 = 0 \\ P(-1) &= (-1)^6 + b(-1)^5 + c(-1)^4 - c(-1)^2 - b(-1)^1 + 1 = 0 \end{aligned}\] Tak máme hned dva kořeny z maximálního počtu šesti kořenů. Můžou být tyto kořeny těmi dvojnásobnými? Jejich součet je nula, ne -4, tedy odpověď zní ne. To je ale dobře, protože teď víme, že máme mít čtyři kořeny, z čehož dva jsou dvojnásobné. Navíc při reciprokých polynomech platí krásná věc, že je-li \(\alpha\) kořenem, pak je kořenem i \(\frac{1}{\alpha}\). Hledejme tedy dvojnásobný kořen \(\alpha\) a dvojnásobný kořen \(1/\alpha\). \[\begin{aligned} \alpha+\frac{1}{\alpha} &= -4 \\ \alpha^2 + 1 &= -4\alpha \\ \alpha^2 + 4\alpha + 1 &= 0\\ \alpha_{1,2} &= \frac{4 \pm \sqrt{16-4\cdot1\cdot1}}{2} = 2 \pm \sqrt{3}\end{aligned}\]
Poznamenejme jen, že kvadratický polynom jehož řešením jsou převrácená čísla je také reciproký, a že skutečně platí \(2 + \sqrt{3} = \frac{1}{2-\sqrt{3}}\).
Když už známe všechny kořeny, není nic jednoduššího než mezi sebou roznásobit kořenové závorky a zpětně získat celý polynom! \[P(x) = (x-1)(x+1)(x-2-\sqrt{3})^2(x-2+\sqrt{3})^2 = (x-1)^2(x^2 - 4x+ 1)^2 = x^6+8x^5+17x^4-17x^2-8x-1\]
Komentář
Řešení, která došla se vesměs dostala alespoň do nějakého bodu řešení - ať už jste přišli na kořeny \(\pm 1\) nebo vyřešili kvadratický polynom a našli dvojnásobné kořeny. SpoustSpousta z vás ale označiloznačila za násobné kořeny \(1\) a \(-1\), jejich součet ale není \(-4\). Stejně ale super práce!!
„Jste si jistý, že se dostaneme do Havlíčkova Bodu?“ znejistí Ňouma.
„Hochu, dělám tuhle práci-“ zachrapotí Permutoník
„-už sto roků-“ doplní ho Kouma s Ňoumou.
„- jasně, že vás dostanu na správné místo. Trik je se správně orientovat v tady tom podzemním kořenovém systému. Abyste se dostali na správné místo, potřebujete správné kořeny. K tomu musíte najít ten správný polynom. K vašemu štěstí, já jsem ten správný poly-gnóm ha-ha.“
Úloha 4 – Polygnom:
Mějme zobrazení \(F\), které vezme polynom \(f(x) = a_nx^n + a_{n-1}x^{n-1} + … + a_1x + a_0\) a vrátí polynom \(g(x) = f(a_n)x^n + f(a_{n-1})x^{n-1} + … + f(a_1)x + f(a_0)\). Dokažte, že pro libovolné přirozené číslo \(n\) existuje polynom \(f(x)\) stupně \(n\), který je poslán zobrazením \(F\)
Na nulový polynom (\(g(x) = 0\))
Sám na sebe (\(F(f(x)) = g(x) = f(x)\))
Rozhodněte, pro která přirozená \(k\) existuje v každém stupni polynom, který se zobrazí na svůj \(k\) násobek.
Řešení
Pro část 1. ukážeme, že vyhovuje polynom tvaru \(f(x)=-x^n-x^{n-1}\). Pro \(n=1\) dostaneme polynom \(-x-1\), který má všechny koeficienty \(-1\). \(-1\) je zároveň kořen tohoto polynomu, tedy se zobrazením \(F\) pošle na nulu. Pro vyšší \(n\) je \(-1\) opět kořenem polynomu, neboť \(-x^n-x^{n-1}=x^{n-1}(-x-1)\). Zároveň bude zřejmě jeden z kořenů \(0\), proto \(f\) zobrazí koeficienty \(-1\) i \(0\) zobrazí na nulu. Jiné koeficienty nemáme :).
Druhá část je speciální případ části 3 pro \(k=1\).
Pro poslední část uvažujme pro libovolné \(n\) polynom tvaru \(g(x)=k^{\frac{1}{n}}x^n\). Jeho koeficienty jsou pouze \(0\) a \(k^{\frac{1}{n}}\). \(f(0)=0\), \(f(k^{\frac{1}{n}})=k\cdot k^{\frac{1}{n}}\). Vidíme, že každý koeficient se zobrazí na \(k\) násobek původního, tedy \(F(g)=kg\). Odtut tedy i druhá část má řešení \(g(x)=x^n\).
Komentář
Všichni jste se s tím poprali skvěle, úloha byla velmi jednoduchá. Občas vám unikla nějaká drobnost, třeba, že váš polynom není polynom, pokud \(n=1\).
Chválím ty, kteří zvládli řešení sepsat korektně, srozumitelně, jasně a stručně. Ne vždy platí, že čím víc toho napíšete, tím je to lepší.
Říká se, že ďábel pracuje rychle, ne ale zdaleka tak rychle jako Permutoník. Než se oba naši hoši nadáli, vystupovali z železného vozíku na druhém konci trati. Havlíčkův Bod je neveliké město na pomezí Světa a Slovenska, ležící na kružnici opsané třem významným městům Práhnu, Bahnu a Jáhnu. Jak najít v takovém malém městečku sídlo dvou zlých černokněžníků? Jak bychom to popsali v moderním jazyce? Šim Šal Abím a Járo Švrkošík rozhodně za své doupě nezvolili nic mid, s architekturou šli all-in. Na kopci za městem totiž stál obrovský hrad, z něhož šel čistý evil-vibe, no cap.
Sídlo černokněžníků byl velký kamenný hrad stojící uprostřed zahrady tvaru pseudočtverce.
Úloha A – Pseudočtverec:
Dva soustředné oblouky kružnic o délce \(a\) jsou spojeny na ně kolmými úsečkami délky \(a\) tak, že vzniká „pseudočtverec“ o straně \(a\), viz obrázek. Když prodloužíme úsečky do středu, budou svírat úhel \(\alpha\). Vyjádřete poměr délky strany pseudočtverce \(a\) ku poloměru vnitřní kružnice \(r_1\).
Řešení
Pro vzorové řešení jsem se rozhodla využít řešení Toma Pazourka:
Pro obvod celé menší kružnice platí \(2\pi r_1=a+\alpha r_1\). Zřejmě platí \(\alpha=\frac{\alpha r_1}{r_1}=\frac{|obloukBC|}{|BS|}\) a nyní z podobnosti dvou výsečí BSC a ESD dostáváme \(\alpha=\frac{|obloukED|}{|ES|}=\frac{a}{a+r_1}\). Náš nově vyjádřený úhel \(\alpha\) teď dosadíme do první rovnice a upravíme:
\(2\pi r_1=a+\frac{ar_1}{a+r_1}\).
\(2\pi r_1(a+r_1)=a(a+r_1)+ar_1\).
\(2\pi r_1a+2\pi r_1^2=a^2+ar_1+ar_1\)
\(a^2+(2-2\pi)ar_1-2\pi r_1^2=0\)
Rovnost vydělíme číslem \(r_1^2\) a zavedeme substituci, kde si náš hledaný poměr označíme jako \(x\), tzn. \(x=\frac{a}{r_1}\). Dostáváme:
\(x^2+(2-2\pi)x-2\pi=0\).
Když nyní vyřešíme tuto kvadratickou rovnici, vyjde nám, že
\(x_{1,2}=\frac{-(2-2\pi)\pm\sqrt{4(1-\pi)^2+8\pi}}{2}=\pi-1\pm\sqrt{\pi^2+1}\).
Vzhledem k tomu, že poměr dvou délek musí být nezáporné číslo, dostáváme jediné řešení \(x=\frac{a}{r_1}=\pi-1+\sqrt{\pi^2+1}\).
Komentář
U této úlohy nastaly v podstatě jen dva případy. Buďto jste ji vyřešili naprosto správně, nebo jste ji nedořešili. Jak můžete vidět ve vzorovém řešení, řešením této úlohy bylo konkrétní číslo, protože náš pseudočtverec má vždy stejný úhel \(\alpha\) a tímpádem i konstantní poměr \(\frac{a}{r_1}\).
Kouma s Ňoumou vstoupili na pozemek skrz starou zrezivělou branku.
„Vypadá to, že si na bezpečí moc nepotrp-“ směje se Kouma, když v tom na spánku ucítí chladný kov zbraně.
Ňouma však stojí o kousek vedle a jakoby si ho nikdo nevšímal. „Co se to děje?“
Kouma hlasitě polkne a očima poukáže na trávník pod svýma nohama. Je mnohem tmavší než ten pod Ňoumovýma nohama. Celý trávník je totiž posekaný ve tvaru šachovnice!
Úloha B – Sniper na dostizích:
Rozhodněte, zda lze vyplnit šachovnici \(8\times8\) pomocí \(7\) koňů a jednoho střelce tak, že je každé pole ohrožováno alespoň jednou figurkou. (Figurka neohrožuje políčko, na kterém stojí.)
Řešení
Nejprve si všimněme, že koně i střelec ohrožují vždy pole pouze jedné barvy, přičemž kůň jich ohrozí nejvýše osm a střelec třináct. Nechť BÚNO střelec ohrožuje černá pole. Pak zbývá ještě \(32-13=19\) neohrožených černých polí, na jejichž pokrytí budou zapotřebí alespoň tři koně. Na bílá pole tak zbývají čtyři koně. Je však zapotřebí pokrýt i dvě rohová bílá pole. Koně ohrožující tato pole zvládnou pokrýt právě šest polí celkem, všichni čtyři jezdci tak ohrozí nanejvýš \(2 \times 8 + 2 \times 6 = 30\) polí, což nestačí na pokrytí všech bílých polí. Tím jsme ukázali, že zadání nelze splnit.
Komentář
Historicky první úloha co opravuju co měli všichni bezchybně. Potěšili jste mě, i já vás potěším.
Ňouma však přešlápne na jiné políčko a vtom i on se nachází v kravatě zahaleného střelce.
„MUHAHAHAHA!“ zahřmí Šim Šal Abím z balkónu obrovského hradu.
„HEHEHEHE!“ směje se Járo Švrkošík z terasy, ze stínu kamenného hradu.
„Co máte zase za problém?“ vyhrkne Kouma.
„Proč jste posedli všechny naše učitele? Proč se nás snažíte zabít?“ křičí zase Ňouma.
„Ale nene,“ sundá si svoje sluneční brýle Járo Švrkošík.
„Kdybychom vás chtěli zabít, tak už jste dávno mrtví!“ rozhodí rukama Šim Šal Abím a uskrne si svoji limonádu.
„Tak co po nás chcete?“
„Ale, ale, přihlásili jsme se tady se Šimim na univerzitu,“ začne Járo.
„a potřebovali bychom pomoci s testem do brkosologie!“
Úloha C – Test z brkosologie:
Na testu z Brkosologie je \(16\) otázek. U každé otázky se vybírá ze čtyř odpovědí, z nichž je právě jedna správná. Za každou správnou odpověď získá student \(3\) body. Za každou špatnou odpověď se mu \(1\) bod odečítá. Pokud nezaškrtne žádnou odpověď, nebo odpovědí zaškrtne více, nezíská nic. Jaká je pravděpodobnost, že Járo Švrkošík získá právě \(16\) bodů, když náhodně zaškrtne \(16\) odpovědí? Uvažujte situaci kdy může zaškrtnout i více odpovědí u jedné otázky. Konečný výsledek nemusíte konkrétně vyčíslit.
Řešení
Hledáme podíl počtu všech vyplnění testu, za něž po zaškrtnutí šestnácti odpovědí získáme 16 bodů, a všech možných vyplnění testu při zaškrtnutí šestnácti odpovědí. Všech možných vyplnění testu při zaškrtnutí 16 otázek je \(\binom{64}{16}\). Zbývá tedy zjistit počet všech vyplnění testu, za něž po zaškrtnutí šestnácti odpovědí získáme 16 bodů.
Za každou otázku můžeme získat buď 3, 0, nebo -1 bod. Hledáme čísla, která splňují následující soustavu rovnic: \(3s+0n-ch=16\) (počet získaných bodů je 16) \(s+n+ch=16\) (počet otázek je 16)
Neznámé \(s\), \(n\) a \(ch\) značí po řadě počty správných, nevalidních a chybných odpovědí a všechna patří do přirozených čísel s nulou. Tato soustava má tři možná řešení:
i - (s,n,ch)= (8,0,8)
ii - (s,n,ch)= (7,4,5)
iii - (s,n,ch)= (6,8,2)
Všechny tyto tři případy si postupně rozebereme. Chceme pro každou z těchto možností zjistit počet možných vyplnění testu:
i - Járo odpověděl osmkrát správně a osmkrát špatně. Otázky, na které Járo odpověděl správně vybereme \(\binom{16}{8}\) způsoby. Pro tyto otázky pak máme jasně dané, kterou odpověď musel Járo zaškrtnout - tu správnou. Na zbylé otázky musel Járo odpovědět chybně. Musel tedy u každé takové otázky vybrat jednu ze tří špatných odpovědí, kterou zaškrtl. To mohl udělat \(3^8\) způsoby. (Měl u osmi otázek tři možnosti.) Celkově měl tedy \(\binom{16}{8}*3^8\) možností.
ii - Járo odpověděl sedmkrát správně, pětkrát špatně a čtyřikrát nevalidně. Otázky, na které Járo odpověděl správně vybereme \(\binom{16}{7}\) způsoby. U těchto otázek musel vybrat jedinou správnou odpověď. Otázky, na které odpověděl Járo chybně vybereme \(\binom{9}{5}\) způsoby. (Vybíráme pětiprvkové podmnožiny z devítiprvkové množiny otázek, na které neodpověděl Járo správně.) Podobně jako u předchozího případu zaškrtnuté odpovědi u těchto otázek vybereme \(3^5\) způsoby. Zbývá určit počet možností, jak mohl Járo odpovědět na zbylé čtyři otázky, jejichž odpověď měla být nevalidní. U každé otázky mohl vybrat buď 0,2,3, nebo 4 odpovědi. (Kdyby vybral jednu, počítala by se tato otázka do správně nebo chybně zodpovězených otázek.) Járovi zbývají ještě čtyři zaškrtnutí. Má dvě možnosti: Buď u jedné ze čtyř otázek odpoví zaškrtnutím všech odpovědí (vybíráme jednu ze čtyř otázek) a ostatní odpovědi nechá prázdné, nebo odpoví na dvě otázky dvěma odpověďmi a zbylé odpovědi nechá nezaškrtnuté (vybíráme dvě odpovědi ze čtyř a pak máme u každé odpovědi 6 možností, jak vybrat dvě odpovědi ze čtyř). To odpovídá \(\binom{16}{7}*\binom{9}{5}*3^5*(\binom{4}{1}+\binom{4}{2}*6^2)\).
iii - Járo odpověděl šestkrát správně, dvakrát špatně a osmkrát nevalidně. Otázky, na které odpověděl správně, vybereme \(\binom{16}{6}\) způsoby. Opět mohl vybrat pouze jedinou odpověď. Otázky, na které odpověděl Járo chybně vybereme \(\binom{10}{2}\) způsoby. Chybné odpovědi vybírá, podobně jako v předchozích případech, \(3^2\) způsoby. Teď zbývá rozebrat počet různých možných nevalidních zodpovězení. Potřebujeme mít osm nevalidně zodpovězených otázek a to osmi odpověďmi. Máme čtyři možnosti, jak toho dosáhnout: a) 4 a 4 odpovědi, b) 4, 2 a 2 odpovědi c) 3, 3 a 2 odpovědi d) 2, 2, 2 a 2 odpovědi. Odpovídá to celkově \(\binom{16}{6}\binom{10}{2}*3^2*(\binom{8}{2}+\binom{8}{2}*6^2*\binom{6}{1}+\binom{8}{2}*4^2*\binom{6}{1}*6+\binom{8}{4}*6^4)\).
Nakonec všechny případy sečteme a podělíme \(\binom{64}{16}\):
\[\frac{\binom{16}{8}*3^8+\binom{16}{7}*\binom{9}{5}*3^5*(\binom{4}{1}+\binom{4}{2}*6^2)+\binom{16}{6}\binom{10}{2}*3^2*(\binom{8}{2}+\binom{8}{2}*6^2*\binom{6}{1}+\binom{8}{2}*4^2*\binom{6}{1}*6+\binom{8}{4}*6^4)}{\binom{64}{16}}\]
Což když vyčíslíme je přibližně \(0,0009076\), tedy \(0,09076 \%\).
Komentář
Úloha nebyla početně až tak složitá, pokud znáte aspoň nějaký základy kombinatoriky a kombinační čísla. Řešení ale vyžadovalo opravdu systematický a přehledný přístup. Bylo opravdu snadné něco přehlídnout a jenom dvoum z vás se podařilo úlohu vyřešit zcela správně. Tímto gratuluji Viktorovi Golovi a Andreji Mackovi! Skvělá práce! U ostatních se často objevily potíže hned u porozumění zadání. Nějaký body jsem dala i tak, pokud tam byla aspoň nějaká správná myšlenka, ale nemohla jsem jich dát moc, když jste pak řešili často mnohem jednodušší úlohu, než jaká byla zadaná. No ale musím vás pochválit, protože i když tam byly nějaký chyby, tak řešení byla většinou napsaná hezky přehledně:-)
„To nemyslíte vážně,“ zavrtí hlavou Ňouma.
„Vždyť to by se dalo i natipovat!“ říká Kouma.
„Víte, že existuje něco jako telefon? Že jste nám prostě mohli zavolat a my bychom vám pomohli?“ urazí se Ňouma.
„My jsme ale přece zlí černokněžníci!“
„V čem by byla ta zábava?“
Úloha D – Mnohoúhelník:
Kolik nejméně bodů musíme nakreslit dovnitř konvexního n-úhelníku, aby v každém trojúhelníku, jehož vrcholy jsou vrcholy tohoto n-úhelníku, ležel alespoň jeden bod?
Řešení
Nejprve dokážeme, že \(n-3\) bodů nestačí. Mějme libovolnou triangulaci \(n\)-úhelníka. Ta obsahuje \(n-2\) trojúhelníků. V každém z nich musí ležet alespoň jeden bod, což dává \(n-2\) bodů, tedy \(n-3\) bodů určitě stačit nebude.
Nyní mějme libovolný konvexní n-úhelník. Zorientujme ho tak, aby žádná z jeho stran ani úhlopříček nebyla svislá (což zřejmě jde, jelikož je jich konečný počet). Označme vrchol nejvíce nalevo \(V_1\) a číslujme podle x-ové souřednice \(V_n\), tedy \(V_n\) je vrchol nejvíce vpravo. Nyní sestrojíme chtěných \(n-1\) bodů. Pro každý vrchol \(V_i\) kromě \(V_1\) a \(V_n\) sestrojíme bod \(B_i\). Spusťmě svislou přímku \(p_i\) procházející bodem \(V_i\). Nechť \(U_i\) je bod odpovídající průsečíku \(p_i\) s některou z úhlopříček takový, že jeho vzdálenost od \(V_i\) je minimální. Bod \(B_i\) pak bude ležet v polovině úsečky \(V_iU_i\).
Nyní dokážeme, že danou konstrukcí jsme opravdu dosáhli toho, že v každém trojúhelníku, jehož vrcholy jsou vrcholy tohoto n-úhelníku, leží alespoň jeden bod. Mějme trojúhelník \(V_iV_jV_k\), kde búno \(i<j<k\). Pak bod \(B_j\) zřejmě leží uvnitř úhlu \(\angle V_iV_jV_k\). Zároveň z konstrukce platí, že úsečku \(V_jB_j\) neprotíná strana \(V_iV_k\), neboť ji neprotíná žádná úhlopříčka. Bod \(B_j\) tedy leží uvnitř trojúhelníku \(V_iV_jV_k\).
Tím jsme dokázali, že musíme nakreslit alespoň \(n-2\) bodů.
Ps.: vzorové řešení bylo lehce upraveno pro lepší čitelnost, nápad na zčitelnění zapůjčen od Erika Ježka.
Komentář
Připomínám, že v brkosu chceme vždy důkaz, nebo alespoň zřejmé odůvodnění. Obzvláště v příkladech 4 a D, a obzvláště v případech, kdy není to zřejmé.
Kouma s Ňoumou sedí v cukrárně. Každý si dal obrovský zmrzlinový pohár, čokoládu se šlehačkou. Přemýšleli předtím, že po takovém zážitku by zašli někam jinam, ale bylo přece jenom deset hodin ráno.
„Hele, Koumo. Co kdybychom to zabalili?“
„Zabalili jako co?“
„Jako kufry! Já nevím, mě nebaví být jenom nějakou postavičkou v nějakým příběhu. Vždyť se tady pět sérií honíme jenom proto, abychom zjistili, že tady ti dva blázni potřebují pomoct s testem do brkosologie!“
„Mohli jsme umřít!“
„No právě!“
„Já chci dovolenou.“
„To ti dovoluju.“
„Dík.“
„Tak co příště ten Paribik?“